neděle 23. června 2013

Máme silného prezidenta. Hodně silného

Dnešní hlavní poznatek ze (zprostředkovaně čteného, nikoli slyšeného) rozhovoru s Milošem Zemanem: Zeman je prezident, jehož sílu (a to jak politickou moc, tak sílu jeho osobnosti a jeho sebevědomí) nikdo nebude smět podceňovat. Jeví se, že tak silného prezidenta jsme tu od listopadu 1989 ještě neměli (přičemž ale síla prezidentů postupně rostla, je to do jisté míry návaznost na Klausovy sebevědomé a kontroverzní kroky v závěru jeho funkčního období).

Dále si projděme alternativy, které (teoreticky) nabídl, jak jsou reálné, jak by asi dopadly a komu by pomohly:

  1. Jmenování Němcové. Vypadalo reálně, dokud si člověk nepřipomněl onu Zemanovu sílu. Pokud by byla Němcová Zemanem jmenovaná, získala by navíc nejspíš i důvěru sněmovny a po určitou a tím myslím delší dobu by byla premiérkou. Na první pohled se zdá, že by to mohlo pomoci ODS, ale celkově by to záleželo na tom, jak by se vládě a Němcové dařilo. Komu by to uškodilo? Nepochybně Zemanovi, ani zbylé levici by to přitom uškodit nemuselo.
  2. Jmenování B. Sobotky. Zeman o něm možná reálně uvažoval, ale reálné není. Sobotka sám nechce, navíc i kdyby chtěl, nemá teď šanci získat důvěru ve sněmovně. Pomohlo by to asi každému kromě ČSSD, takže ta na to rozhodně nemůže kývnout.
  3. Vyvolání předčasných voleb. To by nepochybně pomohlo v první řadě ČSSD a KSČM. Ale Zeman to sám nezvládne. Nemá prakticky (s výjimkou nějakého nestandardního nebo kontroverzního řešení, které ale možná učiní) žádnou moc, jak přimět strany, které předčasné volby nechtějí, aby spoluvytvořili 120kovou většinu. Méně kontroverzní řešení, které by v důsledku za určitých okolností mohlo vést k předčasným volbám, by bylo, kdyby rychle jmenoval nějaké dva nýmandy neschopné sestavit vládu. Jenže pak by přišla na řadu osobnost v roli předsedy sněmovny, a to by asi byl někdo z  pravice. A tím bychom se vrátili k bodu 1.
  4. Jaká by mohla být ta kontroverzní řešení? Například se na všechno vykašlat a nechat vládnout Nečasovu vládu v demisi, až by to s ní už ani TOP 09 nevydržela. Samozřejmě tím není zaručeno, že by se to vůbec stalo. Zeman by na to ale doplatil, možná by na to doplatila také ODS.
  5. A pak je tu úřednický kabinet čili vláda odborníků. Co je jasné - s velkou pravděpodobností pomůže Zemanovi. I v případě, že by nedostala důvěru, mohla by spoluvytvářet tlak na předčasné volby. Může navíc při vhodném složení pomoci i Zemanovcům.
Co chci zdůraznit v této souvislosti, že právě bod 5 je s největší pravděpodobností nejpřímější cestou k (pořád velmi málo reálným) předčasným volbám, o které usiluje ČSSD, a přitom právě ČSSD (kupříkladu Dienstbier) bude nejspíš muset Zemana za takové rozhodnutí kritizovat. Zvláštní rozpolcenost.
Zbývá ale ještě otázka, jak moc je pravděpodobná varianta, že Zeman bude usilovat o to, aby jeho vláda odborníků vládla co nejdéle, byť by třeba nezískala důvěru. Mohl by otálet s druhým pokusem pověřit někoho sestavením vlády, a dokonce se spekuluje i o tom, že by mohl otálet i s rozpuštěním sněmovny podle čl. 35.2 Ústavy, i když by se na rozpuštění shodla sněmovna. Je to pravděpodobná varianta? Upřímně si myslím, že není. Ale na druhou stranu musím zopakovat: Zeman je prezident, jehož sílu nikdo nesmí podceňovat. Sílu, se kterou by mohl přikročit i k takovým krokům.

Žádné komentáře:

Okomentovat