O motorkářském železném kříži a rudoarmějské pietě

Účastník akce na Olšanských hřbitovech s nášivkou
zdroj: Twitter @_Roman_Maca
Fotografové zachytili jednoho z účastníků pražského setkání Nočních vlků u příležitosti 75. výročí konce druhé světové války s nášivkou německého železného kříže na rukávu jeho motorkářské bundy.

Jelikož jde v první řadě o politiku – a politika je o symbolech – se i tato malá nášivka stala symbolem opovržení nad chováním i smýšlením takových motorkářů.

Strhla se nad tím samozřejmě barvitá; no, možná spíš černobílá diskuse. Kromě výsměchu motorkáři část diskutujících namítá, že to, co je na nášivce, není železný kříž, ale „znak chopperů“.

To je jistě pravda, tento symbol se skutečně stal znakem kultury jezdců na chopperech. Z diskuse na Twitteru, ze které je převzatá i fotografie v úvodu, s dovolením ocituji některé z těchto obhájců motorkáře – nebo, ať jsem opatrnější, z kritiků kritiky:

Přirovnat tohle k německýmu válečnýmu kříži je stejný chucpe, jako přirovnat to, co držíš, k opici.

nebo

Možná kdyby zadal do Google "maltese cross motorcycle history", tak by na síti nevypadal jako kretén. 

nebo

Ach jo, když o tom kříži nic nevíte, tak se k tomu nevyjadřujte. Tedy, pokud vojáky bojující proti Napoleonovi nehodláte usvědčit z nacismu...

Takže tři větve kritiky.
  1. Vůbec to není německý železný kříž
  2. Je to maltézský kříž (no ano, tohle je podvětev výše uvedeného)
  3. Je to německý železný kříž, ale nemá nic společného s nacistickým železným křížem, ale s jeho předchůdci již od 19. století

Když o tom kříži nic nevíme...

...poslechněme tedy posledního kritika kritiky a podívejme se, co se o chopperovém kříži dá dočíst. Tento typ chopperového kříže je rozhodně mnohem podobnější železnému kříži než kříži maltézskému. Část motorkářů skutečně používá symboly maltézského kříže, anebo symboly, které z něho vycházejí. Věta „The Iron Cross is quite often confused with the Maltese Cross.“ nepochází z učebnice historie, ale z webu věnovaného chopperům. A jelikož to, co vidíme na nášivce, se rozhodně podobá železnému kříži, nikoli maltézskému, můžeme tuto větev opustit.

Máme tedy před sebou železný kříž, nebo znak chopperů vycházející z železného kříže. Železný kříž, jak se na výše uvedené stránce dozvíme, se v této podobě objevil v roce 1813 a s různými modifikacemi vydržel do roku 1945, tedy včetně modifikace nacistické, kdy se na něm objevil hákový kříž.

Odkazuje tedy železný kříž motorkářů na období 19. století a napoleonské války?

Něco nám naznačí už to, že oblíbenou součástí výbavy části motorkářů jsou i helmy podle německého vzoru, vzniklého mezi první a druhou světovou válkou.

Rodiče proti Hitlerovi, děti proti rodičům

Jak se ale dostal železný kříž – ať už z 19. nebo z 20. století k americkým motorkářům? Jsou sice pravověrní motorkáři, kterým je to jedno, ale jinde se dočteme, že inspirací skutečně byla nedávná nacistická minulost tohoto symbolu. Podle webu motorkářského obchodu BikerRingShop to byli dokonce přímo američtí vojáci vracející se z bojišť druhé světové války na konci 40. a v 50. letech, kteří byli nespokojení s tehdejším americkým režimem a kteří tento symbol odporu do Ameriky přinesli, ne vždy s touhou zavést v Americe nacistický či fašistický režim (ale nejspíš zčásti i s ní). A tady se dočteme, že symbolem rebelie mladé generace proti starší generaci se stalo nošení něčeho, co bylo symbolem nepřítele starší generace, tj. Hitlera a nacistů.

Nemusíme chodit daleko – mnozí mladí rebelové bez motorek nosili (a dodnes nosívají) trička s Che Guevarou jako symbol rebelie, nikoli jako vyjádření svého komunistického přesvědčení.

K modernější historii válečného kříže jako symbolu motorkářů se hodí doplnit i firmu West Coast Choppers zakladatele Jesseho Jamese, která v posledních desetiletích na této symbolice založila svůj brand. Stala se terčem kritiky či opatrnějších spekulací, jak moc Jamesovo chování i podnikání dokazuje, že je skrytý – nebo vlastně ani ne tak moc skrytý – neonacista, nebo jestli je jen provokatér, který tak zvyšuje zisk své firmy. (Mimochodem, odkazovaný článek opět popisuje i širší pozadí nacistické symboliky a motorkářů.)

Nezakrývejme ale to, že mezi motorkáři jsou zástupci těch, kteří sympatizují s neo-nacismem anebo jsou zastánci white supremacy. Zde je k tomu prezentace na webu Anti Defamation League, komu by přišla příliš zaujatá, může se podívat na tento, pravda už starší, článek z The Times. Gangy bikerů v této souvislosti navíc zmiňuje i zpráva americké administrativy z roku 2018.

Tvrdit tedy, že tento kříž je nevinný choperácký symbol, který s nacismem nemá nic společného, je popíráním podstatné části pravdy a neznalost (nebo přezírání některých nepohodlných faktů) se zdá být problémem spíš na druhé straně.

Tak symbol! No a?

Co z toho všeho ale plyne pro pietu na Olšanských hřbitovech?

Samozřejmě, že nelze říct, že dotyčný (nebo lidé okolo) jsou už jen kvůli nášivce neo-nacisty nebo fašisty, ba nutně nemusejí být ani zástupci jiných proudů krajní pravice či extremismu či že s nimi sympatizují. Nepochybně ale z toho plyne, že jejich pozornost k symbolům – přestože vzdávání cti hrdinům a obětem druhé světové války je ryzí symbol – je ubohá.

Asi taková, jako kdyby nějaký rebelující mladík šel uctít památku Milady Horákové s tričkem s Guevarou...

Komentáře

  1. Na motorkách mám největší problém s tím, že se na ně lepí hrozně pochybné gangy. Vezměte si ty jantary z Ruska, kteří sem pravidelně jezdí. Mají sice pěkné stroje, hlavně se mi líbí jejich pádové protektory je přeci jenom vidět, že fakt na těch motorkách tráví celý život. Ale z hlediska nějaké lidskosti, tak to člověk jenom kroutí hlavou a odchází.

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Za Janem Sokolem

Jak rychle přepsat audio s použitím Google Docs