Beznaděj z Wikizpráv

Na Wikizprávách se objevil nový redaktor s přezdívkou Cepice. Napsal zprávu o formuli 1, na začátečníka solidní, i když s větším množstvím chyb - překlepů a chyb gramatických, formátovacích i faktických (asi vzniklých překlepem). I kdyby někdo nebyl znalec a nevěděl, jak to je po faktické stránce, na první tři druhy chyb musel přijít snadno každý.
Zpráva z neděle přesto zůstala bez povšimnutí ostatních redaktorů po několik dní. Počkal jsem do doby, kdy se na Wikizprávách postupně prostřídali všichni tři současní "hlavní" redaktoři, Danny B., Tchoř a Lenka64, a čekal, zda se někdo z nich této - pro wikiprojekty typu Wikizpráv zcela nezbytné - redigovací činnosti chopí.  Nestalo se nic. Danny B. si pohrál s kategoriemi, Lenka64 založila několik denních přehledů a Tchoř přeložil jednu zprávu z anglických Wikizpráv. Chyby zůstaly neopravené a ani nováčka nikdo nepřivítal a nenabídl mu pomocnou ruku do budoucna.
Tak jsem to dnes opravil sám. Možná jsem se nemusel obtěžovat i s vysvětlením, proč jsem to udělal, jelikož jistě mohlo působit na ego místních redaktorů poněkud dráždivě či přímo urážlivě. Ale když si ho zpětně pročtu, nevidím v něm nic, co by nebyla svatá pravda:
"...to je jen připomínka, že byste se tu o to měli opravdu starat a nenechat tu takovýhle začátečnický pokus bez pozitivní, ale zároveň korektivní odezvy."
Zatímco na opravu článku se čekalo (marně) čtyři dny, reakce na toto upozornění přišla ihned, během několika minut. Ne, že bych čekal poděkování za to, že jsem za místní udělal něco, co nechali být - taky se to nestalo. Ale ouha, já byl pokárán! Lenka64 mi mimo jiné vyčetla:
"Buď tak laskav a nezneužívej shrnutí k nemístnému peskování... nejsme tvoji zaměstnanci. ... Tohle je wikiprojekt.. každý tu v rámci pravidel dělá, co chce a nikdo není vlastníkem ani velitelem." (zdůraznění Lenka64)
Lenka64 si neuvědomila, že já nikoho neúkoluji, že povinnosti vůči projektu si vzali na sebe všichni tihle tři redaktoři sami, stejně jako jsem si ji na sebe vzal a bral já, když jsem se tam ještě cítil dobře a pracoval jsem tam. Ani mně tam - kromě samotné wiki - nikdo nevelel. Každý wikiprojekt je založený na tom, že zkušení editoři opravují nezkušené, ne na tom, že každý si dělá něco sám. Na Wikizprávách není žádný velký provoz jako na Wikipedii, aby se to dalo omlouvat tím, že prostě nestíhají. Ne, v tom to není. Je to v tom, že na to kašlou, hrají si každý na svém písečku, jeden na denních přehledech, druhý na kategorizaci, štítkování a přípravě mazání portálů, a třetí (aspoňže to) jednou za čas na psaní článků - ale celková kvalita a rozvoj projektu je pro ně až někde v pozadí.
Na to není potřeba žádný velitel. Na to je třeba jediná věc - odhodlání dělat i to, co mne nebaví. S tím ostatně souvisí i ta námitka proti portálům/rubrikám, že je nikdo neaktualizuje. Nikoho to nebaví, tak to prostě nebudou dělat - a smažou je. Teď se zdá, že nikoho nebaví ani opravovat chyby, takže ani to prostě nebudou dělat. Co na tom, že Wikizprávy takto zůstanou a zůstávají plné chyb, hlavní je, že nemají "žádného velitele", že redaktoři odmítají odpovědnost za jejich obsah, a že se přesto Wikizprávám (jak pravil Tchoř) daří lépe než před půl rokem.

Komentáře

  1. Nějak teď dění na wikiprojektech nesleduji, ale proč jsi ho neuvítal rovnou, neopravil ty chyby sám a adresoval ostatním, že se mají starat? Chápu, pokud by to bylo kvůli nedostatku času či chuti, ale jako nějaký výzkum spočívající v čekání až se nějací editoři "prostřídají" mi přijde zvláštní. Dezidor

    OdpovědětVymazat
  2. Ano, je to tím, že to nesleduješ. V listopadu už mne přestaly bavit urážky, pomluvy a naschvály od ostatních redaktorů (těch tří zmíněných, ne všichni tři mne uráželi a pomlouvali a ne všichni tři mi dělali naschvály, ale každý z nich udělal něco), začal jsem mít pocit, že nemají zájem o prospěch Wikizpráv, ale o něco jiného (nechci přesně spekulovat o co, ale když se začnou upřednostňovat osobní antipatie vůči různým lidem a různým věcem před prospěchem, tak to o něčem svědčí), a když jsem byl dokonce otevřeně vyzván, že bude lepší, abych odešel, tak jsem je poslechl, aby sami ukázali, co umějí a jak můj odchod prospěje. Od té doby se Wikizprávy podle mne stále zhoršují, i když Tchoř tvrdí opak. Tohle je jeden z posledních, křiklavých projevů.

    Takže ano, toto je svým způsobem výzkum, spočívající v tom, jestli je možné a prospěšné se na Wikizprávy vracet, pokud tam působí a vládne tahle trojka.

    OdpovědětVymazat
  3. Poissbly relevant: http://meta.wikimedia.org/wiki/Talk:Proposals_for_closing_projects#Close_Wikinews_completely.2C_all_languages.3F

    OdpovědětVymazat
  4. Resp http://en.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Wikipedia_Signpost/2013-03-25/News_and_notes#Wikinews_debate

    OdpovědětVymazat
  5. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  6. Zajímavé. Díky. No, já už za (české) Wikizprávy bojovat nebudu - a mí ex-kolegové, jak dokazuje ta tabulka, za ně taky nijak moc nezabojovali... Ale to jsem už psal, že bez psaní zpráv české Wikizprávy na nikoho nezapůsobí.

    Na druhou stranu: je to zjevně jen počátek diskuse, jejíž výsledek - skutečné smazání projektu - se mi nezdá být pravděpodobný. A to přesto, že s celou řadou kritických argumentů souhlasím.

    OdpovědětVymazat
  7. kdo by četl včerejší zprávy...

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Za Janem Sokolem

Užitečnost, odbornost, Wikiverzita : 2. díl : Sebevzdělávání

Zásada pro chování wikisprávců: Komunikovat a být otevřený