Zajímavost z MS v moderní gymnastice
Nepříjemná věc se na mistrovství světa přihodila Monice Míčkové. Při její sestavě se stuhou - pokud jsem to dobře zachytil - jí zahráli špatnou hudební nahrávku. Sestavu "pro jistotu" odcvičila, ale následoval logicky protest a umožnění cvičit ještě jednou. Rozhodně nic, co by kdokoli jakékoli gymnastce mohl přát.
Mne na tom zaujala jedna věc. Bylo totiž možné podívat se na rozdíl obou známek.
Sestava s chybnou hudbou:
Obtížnost 7,150 Artistika 8,200 Provedení 8,100 Celkem 23,450
Sestava se správnou hudbou:
Obtížnost 7,250 Artistika 8,200 Provedení 8,250 Celkem 23,700
Zaslouží si samozřejmě pochvalu, že druhá známka je lepší, že se Monika nechala vybičovat a potvrdila, že si "opravný pokus" zcela právem zasloužila. Ale přece jen tu je zajímavý podrobnější pohled:
Soulad s hudbou je nezbytnou součástí hodnocení v moderní gymnastice, a to ve známkách za artistiku a provedení, ale v druhém případě se hodnotí pouze to, když gymnastka nedocvičí včas s hudbou. Důležitá je tedy hudba hlavně pro oblast artistiky. Podle pravidel se např. vyžaduje "velmi přesný soulad charakteru a rytmu hudby a sestavy (společné skladby) a jejích pohybů. Soulad hudby a pohybu musí být zdůrazňován během celé sestavy."
Ale když se podíváme na známky, vidíme, že hodnocení je právě ve známce za artistiku totožné! Jak je to možné? Zdůvodnění může být víc, napadají mne namátkou čtyři:
1) Hudby byly tak podobné, že Monika cvičila na cizí hudbu zcela "ve velmi přesném souladu".
2) Projev Moniky je indiferentní a nezáleží na tom, na jakou hudbu cvičí.
3) Rozhodčí se na soulad s hudbou ve skutečnosti vůbec nezaměřují.
4) Pravidla sice soulad s hudbou vyžadují, ale prakticky nedávají rozhodčím nástroje k tomu, aby se podobná zásadní věc jako cizí hudba ve známce nějak výrazně projevila.
Protože jsem cvičení neviděl, nemůžu soudit, ale není vyloučeno ani to, že se na věci více či méně podílely všechny čtyři faktory. Ale už například existence toho čtvrtého ukazuje, že v současném pojetí moderní gymnastiky je něco fakt špatně...
Mne na tom zaujala jedna věc. Bylo totiž možné podívat se na rozdíl obou známek.
Sestava s chybnou hudbou:
Obtížnost 7,150 Artistika 8,200 Provedení 8,100 Celkem 23,450
Sestava se správnou hudbou:
Obtížnost 7,250 Artistika 8,200 Provedení 8,250 Celkem 23,700
Zaslouží si samozřejmě pochvalu, že druhá známka je lepší, že se Monika nechala vybičovat a potvrdila, že si "opravný pokus" zcela právem zasloužila. Ale přece jen tu je zajímavý podrobnější pohled:
Soulad s hudbou je nezbytnou součástí hodnocení v moderní gymnastice, a to ve známkách za artistiku a provedení, ale v druhém případě se hodnotí pouze to, když gymnastka nedocvičí včas s hudbou. Důležitá je tedy hudba hlavně pro oblast artistiky. Podle pravidel se např. vyžaduje "velmi přesný soulad charakteru a rytmu hudby a sestavy (společné skladby) a jejích pohybů. Soulad hudby a pohybu musí být zdůrazňován během celé sestavy."
Ale když se podíváme na známky, vidíme, že hodnocení je právě ve známce za artistiku totožné! Jak je to možné? Zdůvodnění může být víc, napadají mne namátkou čtyři:
1) Hudby byly tak podobné, že Monika cvičila na cizí hudbu zcela "ve velmi přesném souladu".
2) Projev Moniky je indiferentní a nezáleží na tom, na jakou hudbu cvičí.
3) Rozhodčí se na soulad s hudbou ve skutečnosti vůbec nezaměřují.
4) Pravidla sice soulad s hudbou vyžadují, ale prakticky nedávají rozhodčím nástroje k tomu, aby se podobná zásadní věc jako cizí hudba ve známce nějak výrazně projevila.
Protože jsem cvičení neviděl, nemůžu soudit, ale není vyloučeno ani to, že se na věci více či méně podílely všechny čtyři faktory. Ale už například existence toho čtvrtého ukazuje, že v současném pojetí moderní gymnastiky je něco fakt špatně...
Komentáře
Okomentovat