Mají nám být francouzské a syrské oběti stejné?

Také v tom, že tímto racionálním pohledem musíme být zároveň schopní pochopit, proč vnímají teror v Iráku a Sýrii ve srovnání s francouzským jinak – právě Arabové. V souvislosti s tím, jak se nyní šíří hlasy, že není správné vyjadřovat soucítění s Paříží, když přitom my – Češi/Evropani – nesoucítíme stejně s Ruskem, Libanonem nebo Bagdádem: To je taková zvláštní věc.
Jak jsem výše uvedl, ono soucítění nevyjadřuje ani tak necitelnost, ale spíš skutečnou přirozenou náklonnost, přirozenou blízkost. Ten proklamovaný odklon naznačuje to, jak moc se určitá – a početně dosti silná – část lidí vzdaluje Paříži, ke které jsme dosud nepochybně měli kulturně blízko. Zčásti ve prospěch přibližování se Rusku (inu, k Rusům jsme taky měli kulturně vždy blízko, byť náš vztah je už dlouhá desetiletí spíš vztahem rozhádaných příbuzných), to by ještě bylo pochopitelné.
Zčásti je to ale vzdalování ve prospěch zdánlivého přibližování se i mnohem vzdálenějším arabským oblastem, dokonce k takovým, ke kterým ve skutečnosti stejní lidé cítí spíš odpor. To mi pak ve skutečnosti nepřipadá jako přibližování, ale spíš jako obecné otupění. Jak jsem napsal, člověk přirozeně není schopen soucítit se všemi – a kdo se domnívá, že je schopen soucítit s každou obětí, dost možná naopak ke všem neštěstím otupěl... A to je pro mne ještě podivnější než to, že z přirozených pohnutek nejsme schopni soucítit stejně se všemi obětmi násilí a neštěstí na celém světě.
Komentáře
Okomentovat